Zwanger en angst

Je bent op tijd in het ziekenhuis. Zenuwachtig neem je plaats in de wachtkamer. Je bent bang voor het gesprek, voor de uitkomsten van eerder onderzoek, voor het oordeel. De woorden ‘wat nou als…’ dreunen al dagen door je hoofd. Je houdt rekening met het slechtste scenario. Dan word je geroepen en gelaten loop je achter de arts aan richting de spreekkamer. Je neemt plaats, voelt de spanning in je schouders en kaken, je hart bonst en knijpt je vingers samen tot vuisten. Dit is het moment van de waarheid. De angst neemt de overhand en je lichaam maakt zich klaar voor een gevecht.

Zwanger en angst, het is heel normaal om bezorgd te zijn over je ongeboren kind. Maar een zwangerschap met complicaties of na een lang vruchtbaarheidstraject, een eerdere medische of risicovolle zwangerschap, na vroeggeboorte of verlies is meer dan zorgelijk, het voelt angstig.

Zwanger en angst

Angst is niet iets vreselijks, het is één van onze natuurlijke emoties. Angst alarmeert ons. Als er iets met of rondom jou gebeurt dat niet veilig is of onveilig aanvoelt, moet je snel kunnen reageren. Zonder dit natuurlijke alarm zou je niet weg kunnen rennen (vluchten), zou je je niet kunnen weren (vechten) of je afsluiten tot het gevaar is geweken (bevriezen).

Angst niet uit de weg gaan

Er wordt veel geschreven over hoe je van die angst af kunt komen. En hoewel dat mooi klinkt, is het niet echt nodig om daarnaar te streven. Daarom praat ik liever over rust terugvinden dan angst bedwingen. Angst is niet per definitie vervelend, het gaat er eerder om dat lang aanhoudende angst niet moet overheersen.

Probeer angst dus te zien als een belangrijke emotie. Ga het niet uit de weg, wees niet bang van de angst maar omarm het. Aanvaard dat dit gevoel er is. Of anders gezegd: blijf erbij aanwezig. Voel wat er gebeurt in je lichaam. Pas dan kun je verder.

Stel je eens bijzonder paniekerige peuter voor die je moet zien te kalmeren door zijn gevoel te rationaliseren? Lukt dat? Nee. De peuter zal de emotie compleet moeten doorvoelen voor hij weer adem kan halen en kan horen of zien wat jij zegt of aanwijst. Zo werkt het ook met volwassenen.

Door de jaren heen heb je wegen gevonden om te reageren op angst. Vaak is het een rationele reactie waarin je je afvraagt ‘is de angst relevant, is de situatie werkelijk onveilig, en hoe stopt dit?’ Je overdenkt en zo lijk je de angst de baas. Maar daarmee is de emotie niet verwerkt. Het blijft diep van binnen sluimeren en komt direct opzetten als een nieuwe gelijksoortige gebeurtenis, trigger of situatie zich voordoet.

Angst volgt de gebaande paden

Als een voor jou herkenbare situatie zich voordoet die je eerder angstig maakte, schiet je direct in een modus die eerder voor jou heeft gewerkt. Binnen een mum van tijd volg je een ingesleten pad en vlucht je van de situatie, span je je spieren en bal je je vuisten om het gevecht aan te gaan of verlam je en wacht je lijdzaam af (bevriezen).

Nieuwe paden aanleggen met begrip

Dat ingesleten pad loopt door je onderbewuste. Je gevoelens opschrijven of positief denken zijn stuk voor stuk helpende voorbeelden om de angst zogezegd de baas te zijn. Maar de sleutel zit hem in begrip.

Een extra echo aanvragen, de resultaten van bloedonderzoek of een goed gesprek met een gynaecoloog over de aankomende bevalling. Weten wat er in je omgaat. Snappen waarom je reageert zoals je doet. Kortom je situatie te begrijpen helpt je op weg om hem uiteindelijk te aanvaarden.

Let op je ademhaling

Na begrip komt de angst doorvoelen. Dat is iets lichamelijks. Let bijvoorbeeld op je ademhaling. Zit die hoog en/of adem je snel en oppervlakkig in en uit? Je bevestigt je brein onbewust dat je je inderdaad in een gevaarlijke situatie bevindt waardoor de angst niet weg zal ebben. Adem expres diep en rustig in. Duw bij de uitademing je voeten in de grond en je bekken in je stoel. Dit bevordert een diepere ademhaling en zal zorgen voor meer ontspanning, je kalmeert je zenuwstelsel en laat je lichaam voelen dat er geen gevaar (meer) dreigt.

Nu je bij je angst aanwezig bent, kun je de angst leren aanvaarden. Laat het gevoel er zijn. Stop met ertegen te vechten. Weet ook, deze angst die je voelt is niet (altijd!) de waarheid. Nu je je emotie ervaart en doorloopt van begin tot eind, leer je ook dat als de angst wegebt je weer kunt ademhalen. Door dit vaker te ervaren maak je nieuwe paden aan in je brein waar je automatisch op terugvalt op het moment dat de angst de overhand neemt.

Meer weten? Lees dan ook: Waarom angst soms afstompt

Voel je angst nu je zwanger bent, vanwege complicaties of een eerdere ervaring? Of ben je bang voor een nieuwe zwangerschap? Praat er over, plan een vrijblijvend gesprek in

    Ik stem in dat Gaby Dam de ingevulde gegevens mag verwerken om contact met mij op te nemen.

    Foto: Anders dan verwacht
    Bron: persoonsgerichte therapie in de praktijk – marijke Baljon, Grieteke Pool en Roelf Jan Takens


    Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

    Misschien vind je dit ook interessant

    Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

    Privacy & Cookies Beleid