Wat is schoktrauma?

Schoktrauma is niet hetzelfde als geschokt zijn. Geschokt zijn is een emotie. Schoktrauma verwijst naar die ene gebeurtenis die zo groot is, of zo groot aanvoelt, dat het je leven ineens op zijn kop zette. Het is een gebeurtenis die zo overweldigend is dat het niet alleen mentaal belastend is, je voelt je ook fysiek bedreigd. De term ‘schok’ duidt dus niet op de emotie zelf, maar eerder op de plotselinge impact ervan.

Voorbeelden van schoktrauma zijn onder meer auto-ongelukken, medische ingrepen, complicaties tijdens de zwangerschap zoals pre-eclampsie of het HELLP-syndroom, het verlies van een baby, bevallingstrauma, maar ook het verblijf op een neonatale intensive care unit (NICU) of vruchtbaarheidsbehandelingen. Hoewel sommige van deze gebeurtenissen geen eenmalige incidenten zijn maar een geberutenis dat zich uitstrekt over weken of maanden, brengen ze wel plotselinge en ingrijpende veranderingen met zich mee. Je bent ineens afhankelijk van een arts bijvoorbeeld.

Wat er in je lichaam gebeurt

Lichamelijk reageert je lichaam op zo’n plotselinge gebeurtenis door zich aan te spannen, zich voor te bereiden op een mogelijke dreiging. Dit is een overlevingsreactie die past bij de bekende vecht-, vlucht- of bevries response. Alleen deze gebeurtenis heeft zoveel impact en gaat zo snel, dat je het niet direct kunt verwerken.

Om deze spanning los te kunnen laten, is het cruciaal om door de ervaring heen te gaan en je lichaam opnieuw een gevoel van veiligheid te laten ervaren. Het is niet voldoende om je veilig te denken; je moet het ook daadwerkelijk voelen. Als dit niet lukt, blijft je lichaam vastzitten in een gespannen toestand, zelfs als je mentaal al lang voorbij de gebeurtenis lijkt te zijn.

Trauma en rouw

Een belangrijk aspect van het omgaan met schoktrauma is rouw. Rouw om het moment waarop je bang was of iets moest loslaten, is essentieel. Rouw wordt vaak geassocieerd met de dood, maar het gaat eigenlijk over veel meer dan dat. Je rouw om alles wat je verliest. Bijvoorbeeld je vitaliteit, vruchtbaarheid, concentratievermogen, de liefde die je niet meer kunt geven of een ervaring die je is ontnomen.
We willen niet rouwen; we willen vooruitgaan en het achter ons laten. Maar door dit gevoel te onderdrukken, blijft het trauma vastzitten in je lichaam en put het je uit. Rouwen is hard werken maar het proces van rouw doorlopen en schoktrauma omarmen, betekent ook het herontdekken van lachen, lichtheid en het opnieuw verbinden met jezelf en anderen.

Start met schrijven

Alleen praten over het trauma is niet altijd voldoende om je lichaam het gevoel van veiligheid terug te geven. Een nuttige manier om met schoktrauma om te gaan, is door te beginnen met schrijven over wat je in je lichaam ervaart. Door je te richten op lichamelijke sensaties in plaats van je gedachten, krijg je inzicht in wat die spanning voor jou inhoudt en waar die zich bevindt. Dat kan heel verhelderend zijn en je een duwtje in de goede richting geven in je verwerkingsproces.

Ik werk er graag met schrijfoefeningen in mijn online therapieprogramma’s waarvan de eerste nu online staat. Hoe dat er uitziet? Je kunt heel simpel starten met de volgende vragen, beantwoord ze meerdere keren per week op verschillende momenten in een notitieboekje:

  • Welke delen van je lichaam vragen om aandacht als je wakker wordt?
  • Dit is wat mijn lichaam vandaag nodig heeft:
  • Als je lichaam zou kunnen praten, wat zou het je vertellen?
  • Als ik mij goed voel dan merk ik het volgende aan mijn lijf:

Wil je je ervaring delen of weten wat ik voor jou kan doen na een ingrijpende gebeurtenis? Vul dan het formulier hieronder in 👇

    Ik stem in dat Gaby Dam de ingevulde gegevens mag verwerken om contact met mij op te nemen.

    Foto: Anders dan verwacht


    Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

    Misschien vind je dit ook interessant

    Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

    Privacy & Cookies Beleid