Wandel je brein gezond in slechts 30 minuten

Hoe vaak heb je al niet het advies gekregen om even een frisse neus te halen als het je allemaal te veel wordt? Of je nu vastloopt in je werk, een drukke week voor de boeg hebt, stress ervaart tijdens vruchtbaarheidsbehandelingen, je verdrietig voelt of je hoofd uit elkaar lijkt te spatten van de ideeën: buiten lopen is altijd een goed idee. Maar waarom?

Wandelend loop je negatieve gedachten weg

Onderzoekers vergeleken de hersenen van mensen die 90 minuten buiten in de natuur liepen met mensen die hetzelfde aantal minuten in een stedelijke omgeving wandelden. Het resultaat is opmerkelijk.

De groep die in de natuur wandelde bleek bij terugkomst minder te piekeren. Al lopend werk je negatieve gedachten weg. De natuur kalmeert, je bloeddruk verlaagt en je maakt minder stresshormonen (cortisol) aan. Ook neemt de hersenactiviteit af in een cruciaal gebied dat wordt gelinkt aan psychische klachten. Het malen stopt. Je loopt letterlijk weg van dat wat je bezighoudt.

Overtuigd? Dan is er geen reden meer om binnen te blijven. Trek er op uit, het liefst wekelijks. Zoek het bos, de heide of het strand op en gun jezelf een flinke boost.

Nog 3 redenen om te wandelen

  1. Wandelen bevordert een goed gesprek
    Ga je samen met iemand wandelen? De kans is groot dat je tot een goed gesprek komt. De beweging stimuleert het spraakgedeelte in je brein, het is dus niet meer dan logisch dat je begint te praten als je op pad bent. Nu je naast elkaar loopt maak je geen oogcontact. Oogcontact maakt kwetsbaar, als die ontbreekt durf je gevoelens eerder aan elkaar toe te vertrouwen.
  2. Door wandelen kun je loslaten
    Tijdens het lopen beweeg je letterlijk vooruit. Met iedere stap laat je een stukje van jouw pad achter je. Het is aangetoond dat een voorwaartse beweging gunstige processen opstart in je brein. Nu je stappen zet, laat je dat wat je bezighoudt, angsten, verdriet of stress los. Tijdelijk wellicht, maar dat geeft niet. Er ontstaat ruimte in je hoofd. Kun je die ruimte gebruiken om nieuwe dingen te bedenken? Misschien kun je de positieve tegenhanger verzinnen die je – als je niet wandelt – voorwaarts helpt als stress de overhand neemt.
  3. Wandelend je conditie opbouwen
    Wandelen kost niets, je hebt schoenen nodig en tijd. Je kunt ieder moment van de dag de deur uitstappen. De ideale sport dus, die ook nog eens weinig blessures kent. Om je conditie op te bouwen is het nodig dat je stevig doorloopt met een tempo van minimaal vijf kilometer per uur. Loop dagelijks 30 minuten in dit tempo en laat je armen zwaaien tijdens het wandelen. Zo bouw je conditie op.

Hoe wandel je goed? Maak er een gewoonte van!

Zorg voor een prettig tempo dat enige inspanning vraagt. Dat is voor iedereen anders. Je hoeft niet te snelwandelen zoals hierboven omschreven, dat is alleen nodig als je aan je conditie wilt werken. Voor je brein is een goed tempo en niet slenteren effectief. In dit artikel werd onderzoek gedaan met een wandeling van 90 minuten. Je mag deze 90 minuten ook opbreken in korte wandelingen van 30 minuten, drie dagen per week.

Geen bos, heide of strand in de buurt? Het park mag ook. Of pak je fiets en ga de stad uit, langs het water en tussen de weilanden is het ook prachtig.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je er een gewoonte van maakt. Neem meerdere keren per week een half uurtje voor jezelf. Berg je telefoon op en zorg dat je de natuur en haar geluiden in je opneemt. Zo blijven je hersenen gezond.

Zin in een wandeling met een doel? Maak er een meditatie van! Wij vertellen je hoe je dat doet.

Foto: Anders dan verwacht


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Misschien vind je dit ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid
Ik wil met je praten
Hallo, 👋
Kan ik je helpen? Stel je vraag via WhatsApp.