Selfcare tijdens een fertiliteitstraject

De hormonen gieren door je lijf, je hoopt met heel je hart dat het deze ronde wel lukt. Dat je straks eindelijk een positieve zwangerschapstest in handen hebt. De injecties, ziekenhuisbezoeken, de onzekerheid over wel of geen punctie, het aantal eitjes en bevruchtingen, een terugplaatsing en wie weet zelfs ingevroren embryo’s zijn alles overheersend en kosten energie. Maar je doet het, het is de enige manier voorwaarts.

IVF is energierovend

Het zou fijn zijn als dit het enige is waar je je op een dag druk over hoefde te maken. Maar de meeste vrouwen werken en doen hun best tijd vrij te maken voor hun partner, soms een gezin, vrienden en familie. Maar waar ben jij in dit verhaal? De vrouw die alles ondergaat? De vrouw die moe is en verdrietig dat het zo moet? De vrouw die zwangerschapsaankondigingen doorstaat en vragen over een kinderwens (soms) vakkundig omzeilt? De vrouw die lachend op feestjes van vrienden en familie verschijnt en tegelijk de klok in de gaten houdt voor de volgende injectie?

Een IVF- of ICSI-traject vraagt veel van je. Lichamelijk is het, op wat ongemakken na, goed te doen. Maar geestelijk is het voor veel vrouwen zwaar. Zeker wanneer er meerdere rondes nodig zijn.

Ik kon niet meer. Ik werd bang om met vriendinnen af te spreken want wie weet was er een nieuwe zwangerschapsaankondiging. Ik ging vrienden en familie uit de weg en vergat verjaardagen. Het werd me niet in dank afgenomen. Doordat ik heel vaak heb afgebeld met een smoes, was er veel onbegrip en voelde ik me iedere keer opnieuw vreselijk schuldig.

Onbegrip

Het wordt tijd voor jezelf. Jij moet dit doen. Jij wil zwanger worden en jij zoekt naar de beste balans tussen timing, hormonen, zo min mogelijk stress, gezond eten, beweging en je werk. En dan hebben we nog niet eens gehad over leuke dingen doen met vrienden en familie, feestjes, een vakantie boeken of dingen voor in huis waaronder belastingaangiftes of de boodschappen. Omdat de beste balans niet bestaat adviseren wij alle activiteiten die niet noodzakelijk zijn – zoals je werk of koken – en die voelen als een verplichting achterwege te laten. Ga juist op zoek naar die mensen of activiteiten die energie geven.

Kiezen voor jezelf betekent ook vaak dat je te maken krijgt met onbegrip. Vrienden en familie weten misschien niet waar je mee bezig bent en hoeveel het van je vraagt. En als ze het wel weten, is het maar de vraag of ze zich in je situatie kunnen inleven. Wie weet realiseren zij zich niet dat hun vrolijke 2 jaar oude zoon bij jou een vorm van jaloezie opwekt.

Onbegrip uit je omgeving is moeilijk. Het maakt dat je aan jezelf kunt gaan twijfelen of jij en je partner voelen jullie eenzaam. Anderen worden juist boos op hun omgeving “laat me toch, begrijp dat dan”. Het wekt frustraties op of verdriet. Allemaal voorbeelden van negatieve energie die je juist nu niet kunt gebruiken.

Wees duidelijk

Nu je je handen vol hebt aan jezelf is het misschien verstandig een aantal mensen in te lichten. Je hoeft niet precies te vertellen waar je mee bezig bent, een simpel “ik heb momenteel wat te veel hooi op mijn vork” is soms al voldoende om aan te geven dat je wat afstand neemt en dat je dat doet voor jezelf. Je geeft aan dat het niet ligt aan je familie, vrienden, collega’s of aan de activiteiten die je wilde of moest doen. De ervaring leert dat duidelijk aangeven waar jouw behoefte ligt, helpt. Het houdt vragen buiten de deur, levert vaak een hele stapel opbeurende berichtjes op en, wanneer je weer boven komt drijven, is iedereen in de meeste gevallen blij je te zien.

Weg met dat schuldgevoel

Duidelijkheid geeft ook rust. Je hebt verteld dat het minder goed met je gaat en dus kun je afspraken anders benaderen dan hiervoor. Je kunt je beste beentje voortzetten en wel naar een gezellig etentje gaan, ben je stiller dan anders of ga je eerder weg? Dan zal niemand dat vreemd vinden. Je kunt het werk dat je voorheen met alle plezier van je collega’s overnam tijdens drukke periodes weigeren of je spreekt andere deadlines af. Je kunt kiezen voor een avondje voor jezelf en een uitnodiging afslaan als dat beter voelt, vertel dan wel dat je op een ander moment wel graag afspreekt. Alles is goed. Alles mag. Zolang je eerlijk en duidelijk bent.

Tijd voor jezelf, is dat egoïstisch? Nee. Het is noodzakelijk wanneer je in dit traject terecht bent gekomen. Luister naar je lijf, doe wat goed voelt.

Foto: Stock Snap via Pixabay


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Misschien vind je dit ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid
Ik wil met je praten
Hallo, 👋
Kan ik je helpen? Stel je vraag via WhatsApp.