Praktische tips bij stress of trauma

Stress is iets anders dan trauma. Trauma ontstaat na een plotselinge levensveranderende situatie. Je had geen controle over de gebeurtenis, het overkwam je. Vaak verandert de gebeurtenis hoe je naar je leven kijkt. Stress ervaar je tijdens een voor je gevoel bedreigende situatie, maar echt bedreigend is deze niet. Het is een situatie waar je middenin zit. Bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek, deadlines, een fertiliteitstraject of een opname in het ziekenhuis. Als je gestrest bent, voel je meestal nog wel enige controle over de situatie. Je weet wat je te doen staat.

Hoe herken je stress of trauma

Stress of trauma is voor iedereen anders. Dat waar je je druk om maakt, voert meestal de boventoon in je gedachten. Je grootste wens, gedachten als “wat nou als het nooit lukt om moeder te worden”, vruchtbaarheidsproblemen, zwangerschapscomplicaties of (mogelijk) verlies krijg je niet meer uit je hoofd. Het kan zijn dat je je voor een periode zelfs afzondert. Je hoofd draait overuren en extra prikkels zijn al snel te veel. Niet zo gek dus dat je één of meerdere van deze typische kenmerken ervaart:

  • Slapeloosheid
  • Irritatie
  • Schuldgevoelens
  • Boosheid
  • Schaamte
  • Concentratieproblemen
  • Je futloos voelen
  • Veel eten/drinken
  • Anders gaan ademen
  • Schommelingen in je lichaamstemperatuur
  • Pijn
  • Plotselinge sensitiviteit voor licht, warmte of geur.

Waar heb je mee te maken?

Alle eerder genoemde symptomen passen bij zowel stress als trauma. Om te weten of je te maken hebt met het één of het ander, gaan we terug naar de eerste alinea van dit artikel: is er plotseling iets gebeurd waar je niet op was voorbereid en waardoor je nu anders tegen dingen aan lijkt te kijken? Of ervaar je spanning in een situatie die straks voorbij is.

Is dit normaal?

Zit je in een lastige periode? Dan is de kans aanwezig dat je je afvraagt of je gevoel klopt: “ben ik dan de enige die dit denkt, meemaakt of die er op deze manier mee omgaat?”

Om je gerust te stellen, jouw gevoelens zijn heel normaal. Je bent zeker niet de enige die dit meemaakt maar je bent wel de enige die er op jouw manier mee omgaat. Iedereen heeft zijn of haar unieke kijk op het leven en dus ook zijn of haar unieke kijk op stressvolle of traumatische situaties. Het eerste wat je kunt doen is deze gevoelens accepteren. Het is wat het is. Jouw gevoel mag er zijn, ook als je denkt dat anderen er heel anders mee omgaan dan jij.

Praktische tips bij stress of trauma

Erken je je gevoelens? Neem je ze serieus en voel je je niet minder of anders dan anderen? Dan heb je wellicht iets aan de onderstaande praktische tips bij stress of trauma:

  • Beweeg. Sport is voor velen een uitlaatklep en geeft tevens energie na afloop. Als je nu zwanger bent is sporten misschien niet ideaal of niet haalbaar. Wellicht kun je (een klein stukje) wandelen of kun je thuis rustige oefeningen doen (zwangerschapsyoga).
  • Ritme. Een vaste structuur geeft houvast in onzekere tijden. Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op en deel je dag in met vaste elementen.
  • Boek een massage, acupunctuur sessie of maak een afspraak bij de fysiotherapeut. Je lichaam kan zo tot rust komen en bovendien verlicht je gespannen spieren, reguleer je je hormoonbalans of werk je aan een verkeerde houding.
  • Ontspannen. Extra lang douchen, naar de kapper of een kopje thee in de zon. Zorg dat je iedere dag even de tijd neemt om bij te komen. Ben je nu zwanger? Leg dan tijdens deze momenten je handen op je buik. Zoek bewust even contact met je baby. Ook als de angst de boventoon voert of als hechten eng is. Jullie verdienen beiden een momentje van verbinding.
  • Start met mediteren of journaling. Er zijn veel geleide meditaties te vinden op Youtube of koop een fijn dagboek om je gedachten op te schrijven. Beiden helpen je om je gedachten te ordenen.
  • Zoek hulp. Er zijn voldoende coaches te vinden die je verder kunnen helpen. Bij trauma adviseren wij om op zoek te gaan naar een gecertificeerde therapeut. Maak eerst kennis met je nieuwe gesprekspartner, denk je dat jullie geen goede match zijn? Zoek dan verder.

Samen omgaan met stress of trauma

Wat als je partner ook last heeft van stress of trauma? Realiseer je dat ieder mens anders omgaat met spanning. Je partner doet het dus op zijn of haar manier, ook als jullie precies hetzelfde meemaken.

Neem je tijd. Tijd om ieder voor zich op zijn eigen manier en tempo te verwerken. Maar ook tijd om er samen bij stil te staan. Je kunt afspreken om geregeld iets samen te gaan doen. Kies iets dat bij jullie past en creëer een mogelijkheid om tijdens of na de activiteit te praten. Spreek van te voren verwachtingen uit, zo valt een emotioneel gesprek nooit rauw op je dak.

Tot slot, vergeet niet om ook plezier te maken. Heel vaak wordt je zo opgeslokt door het hier en nu, dat je vergeet of je zelfs schaamt om plezier te maken. Plezier hebben terwijl je bedrust moet houden of rouwt bijvoorbeeld, het lijkt not done. Maar het tegenovergestelde is waar. Je kunt met een spelletje, puzzel of een middag samen Netflixen al plezier hebben, zelfs terwijl je (samen) verdrietig bent.

Foto: Anders dan verwacht

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid