Onzekerheid en onrust tijdens zwangerschap? Vind rust met meditatie

Het leek je zo mooi om zwanger te zijn. Je zag jezelf met die natuurlijke glow en je zou genieten van het getrappel in je buik. Je wilde meedoen met zwangerschapsyoga en had zin om nog één keer met zijn tweeën op vakantie te gaan. Maar het loopt anders. Je zwangerschap is medisch of risicovol. In plaats van rust en genieten voel je onrust, angst en stress.

Meditatie kan in deze periode een waardevolle tool zijn om met deze emoties om te gaan. Maar kloppen de beloofde voordelen van meditatie, zoals rust, bewustwording en een positieve mindset, wetenschappelijk gezien ook voor zwangere vrouwen in een stressvolle situatie? In dit artikel gaan we op zoek naar antwoorden.

Omgaan met onrust tijdens zwangerschap

Iedereen gaat anders om met een stressvolle zwangerschap. Over het algemeen zijn aanstaande moeders het meest geholpen met positieve gedachten, denk aan affirmaties of het uitspreken van intenties. Maar hoe stressvoller de zwangerschap verloopt, hoe minder steun dit soort gedachten bieden. Op die momenten wordt vermijding soms zichtbaar en kan de mentale voorbereiding op het moederschap zelfs worden gestaakt.

Het is verdrietig wanneer een zwangerschap gepaard gaat met zoveel onrust en emotie. Hoewel meditatie geen oplossing is, kan het je wel helpen in de omgang met je emoties.

Door regelmatig te mediteren ervaar je:

  • Minder onrust en meer zelfcompassie – Er zijn mogelijke voordelen van mindfulness-interventies (waar meditatie een voorbeeld van is) voor het verminderen van depressie, angst en onrust tijdens de zwangerschap. Er is ook bewijs voor verbeterde zelfcompassie en zelfredzaamheid tijdens de bevalling.
  • Verlichting van zwangerschapsdepressie – Meditatie kan de preventie, remissie en vermindering van depressie tijdens de zwangerschap verbeteren en kan worden gebruikt als ondersteuning voor de behandeling van zwangerschapsdepressie.
  • Een versterkte band met de baby – Meditatie kan helpen om oxytocine af te geven, een hormoon dat een rol speelt bij het creëren van een band tussen moeder en kind. Het kan ook helpen het stresshormoon cortisol te verlagen, wat gunstig is voor de gezondheid van zowel moeder als baby.
  • Beter omgaan met pijn tijdens de bevalling – Zwangere vrouwen die meditatie en mindfulness beoefenen, kunnen beter omgaan met pijn en angst tijdens de bevalling. Ook kijken zij vaker tevreden terug op de bevallingservaring.

Nu nog de juiste meditatie vinden

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meditatie een waardevol hulpmiddel kan zijn voor vrouwen die onrust tijdens de zwangerschap ervaren. Dat is mooi nieuws, nu nog de juiste meditatie zien te vinden. Eentje die aansluit op jouw reis naar het moederschap.

Meditation Moments heeft een zwangerschapscollectie, bomvol meditaties en yoga oefeningen*. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor jou nu je zwanger bent en bedoeld om je bewust te laten worden van deze wel heel bijzondere en liefdevolle periode. Want vergeet niet dat er naast onrust ook heel veel liefde is voor je baby. Zou het niet mooi zijn om daar iedere dag 10 tot 15 minuten bij stil te kunnen staan? Zo gaat de storm in je hoofd even liggen en versterk je de connectie met je eigen lichaam en die van je baby.

*Heb je interesse in yoga, check dan wel even bij je arts of je deze oefeningen mag doen wanneer je (bed)rust moet houden.

Foto: Anders dan verwacht


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Misschien vind je dit ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid