Zwanger en Zen: mediteren tijdens de zwangerschap

Zwangerschap is een wonderlijke, maar soms ook uitdagende periode. Zeker nu je zwangerschap medisch of zelfs risicovol is geworden. De hormonen gieren door je lijf en je emoties kunnen alle kanten op schieten. Meditatie kan juist nu een waardevolle bron van rust, kracht en verbinding zijn.

Waarom mediteren tijdens de zwangerschap?

Door je aandacht bij het nu te houden, heel even niet vooruit te denken aan wat de dag, komende weken of maanden je brengen, ervaar je minder onrust in je lijf. Door te focussen op je ademhaling en je lichaam, kun je je geest tot rust brengen. Je stapt als het ware in je eigen kracht. Dat geeft je zelfvertrouwen een boost.

Spanning of angst zullen niet als sneeuw voor de zon verdwijnen maar beide emoties kunnen wel zachter worden. Wanneer je in dit moment ook je aandacht tot je baby kunt richten, zul je merken dat je zijn of haar aanwezigheid kunt voelen en je liefde kunt uiten. Dat geeft jullie beiden een verbonden en warm gevoel.

Hoe begin je met mediteren tijdens de zwangerschap?

Mediteren is eigenlijk heel eenvoudig, het kan iedere dag en overal. Het hoeft niet lang te duren en je hebt er niets voor nodig. Wat mij wel helpt is een geleide meditatie, zo word ik met zachte muziek en vriendelijke instructies door de meditatie heen geloodst. Mijn gedachten schieten daardoor niet meer overal heen. Hieronder deel ik nog enkele andere tips over hoe ik ben begonnen met mediteren:

  • Start met 5 of 10 minuten per dag. Het zit hem niet in de lengte van de meditatie, maar in de regelmaat.
  • Een plek waar je niet gestoord wordt en waar je je kunt ontspannen. Dat kan echt overal zijn, in huis of buiten op een bankje.
  • Wees niet te kritisch op je houding, het hoeft niet zittend en in kleermakerszit. Kies een houding die goed voelt en die je kunt volhouden.
  • Dwalen je gedachten even af? Observeer ze dan en laat ze weer los. Je hoeft niet opnieuw te beginnen, je deed het niet fout.

Practice what you preach

Laat ik eerlijk zijn, ik mediteerde niet toen ik zwanger was. Het kwam simpelweg niet in mij op. Ik had wel heel graag dit artikel willen lezen want ik weet zeker dat ik het daarna had geprobeerd.
Nu mediteer ik wel. Voor dit artikel heb ik 5 dagen lang mijn bevindingen bijgehouden in een stiltedagboek. Ik merk dat ik vaak grijp naar geleide meditaties waarmee ik een duidelijke intentie kan zetten voor de dag of iets visualiseer. Dat heeft echt invloed op mijn mindset, zo’n intentie draag ik namelijk de hele dag bij me. Het geeft kracht en vertrouwen. Ik kan me voorstellen dat dat ook helpend kan zijn wanneer je spanning ervaart of je onzeker bent tijdens je zwangerschap.

Dag 1: Zacht voor mezelf
De eerste dag begon met een intentie: zacht zijn voor mezelf. Dat was best even wennen, want ik ben gewend om hard te werken en mezelf te pushen. Juist door mezelf te accepteren en met compassie te benaderen, kon ik deze dag sterker in mijn schoenen staan.

Dag 2: De kracht van dankbaarheid
Ken je dat, zo’n dag waarbij het om 8 uur ‘s ochtends al misgaat en daarna niet meer beter wordt? Ik sloot deze dag af met dankbaarheid. Juist even stilstaan bij de kleine dingen waar ik dankbaar voor ben, gaven me rust en perspectief. Bovendien voel ik mijn schouders zakken, ik knijp mijn handen niet meer tot vuisten en mijn kaken laat ik los. Het voelt vrediger in mij. Dit had ik eerder moeten doen vandaag.

Dag 3: Intentie vanuit liefde
Ik zet een nieuwe intentie: er moet iets af, maar dan wel met een bepaalde emotie. Het gaat niet alleen om het afronden, het gaat om terugblikken op de afgelopen maanden en bewust afsluiten. Dit maakte de klus die voor me lag – het maken van een presentatie – een stuk waardevoller. De meditatie gaf me tevens de benodigde focus.

Dag 4: Mijn lijf ontspannen
Ik heb niet echt een doel voor ogen en merk dat ik ook geen intentie weet te verzinnen. Toch voelt het na afloop lichter. Ook valt mij vandaag op dat ik buikpijn heb. Dat had ik hiervoor nog niet opgemerkt. Ik besluit vandaag vaker even een pauze in te lassen. Aan het einde van de dag kan ik concluderen dat de buikpijn al lang weg is en dat ik mij ontspannen voel.

Dag 5: Trots op mezelf
Een nieuwe dag, een nieuwe intentie: trots. Iets waar het voor mij best weleens aan schort. Na een ademhalingsoefening stroomde de energie door mijn lichaam. Ik voel me zelfverzekerder. Aan het einde van de dag kan ik zeggen dat het heeft gewerkt. Ik heb iets online geplaatst en rol een lancering uit voor mijn eerdere online therapie. Dit keer voelt het niet alsof ik mijn werk af heb, maar ben ik trots op wat ik heb neergezet en weet ik dat het anderen zal helpen.

Conclusie: meditatie is een waardevolle toevoeging

Na een week mediteren ben ik blij verrast door de effecten. In die paar minuten per dag heb ik beter naar mezelf leren luisteren. Tijd nemen om stil te staan bij wat ik nodig heb, ontbreekt namelijk weleens. Ik ben er voornamelijk voor anderen, ik creëer of spreek veel. Maar zelden sta ik stil. De meditaties gaven me rust, energie en inspiratie. Ik ervaar steeds vaker dat ik mijn gedachten niet ben. Bovendien maakten de meditaties me meer bewust van mijn lichaam.

Ik hoop dat mijn ervaringen je zullen inspireren om zelf te beginnen met mediteren. Zo ja, ga dan op zoek naar een geleide meditatie-app die bij je past. Ik gebruikte Meditation Moments, zij lanceerden onlangs een speciale zwangerschapscollectie. Probeer het eens een aantal dagen gratis.

Ben je nog niet helemaal overtuigd van de beloofde voordelen van meditatie en wil je eerst weten of meditatie wetenschappelijk gezien ook voor zwangere vrouwen helpend kan zijn? In dit artikel gaan we op zoek naar antwoorden.

Foto: Anders dan verwacht


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Misschien vind je dit ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid