Impact van langdurige stress op hechting tijdens de zwangerschap

Uit de literatuur blijkt dat een risicovolle zwangerschap en vroeggeboorte een negatieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van een hechte moeder-kind relatie. Daarom wil ik vandaag de tijd nemen om in te gaan op de impact van langdurige stress op hechting tijdens de zwangerschap.

Waarom is hechting zo belangrijk?

Hechting is voor een kind ontzettend belangrijk: het is zijn of haar veilige basis. Een veilig gehecht kind heeft geleerd dat het op jou kan bouwen. Hij of zij weet dat je zorg draagt, dat je bescherming biedt en steunt waar kan. Vanuit die basis is opgroeien, opbloeien en leren – zowel fysiek, mentaal, emotioneel als sociaal – een stuk eenvoudiger.

Een kind dat goed gehecht is, ontwikkelt vertrouwen in zichzelf en anderen. Zo kan het op een gezonde manier omgaan met stress, lastige situaties en emoties. Wat ook invloed heeft op zijn of haar algehele gezondheid. Ook bevordert goede hechting de nieuwsgierigheid en leergierigheid van je kind en het helpt je kind zich te hechten aan anderen.

Hechting tijdens de zwangerschap

Dat aan elkaar hechten begint al tijdens de zwangerschap en is één van de belangrijkste elementen in het eerste levensjaar van je baby. Naarmate de weken verstrijken en je dichter en dichter naar de uitgerekende datum toe beweegt, neemt die hechting ook toe zowel in kwaliteit als intensiteit.

Voor het hechten hoef je als moeder niet veel te doen, het verloopt grotendeels automatisch. Je hormonen en je instinct helpen je een heel eind op weg om je kind die geborgenheid te geven die het nodig heeft.

Impact van langdurige stress op hechting tijdens de zwangerschap

Hoewel hechting dus een automatisch proces is, zijn er wel degelijk gebeurtenissen die aanhoudende stress opleveren en een veilige hechting tijdens je zwangerschap tegen kunnen werken. Hoe dat komt? Stresshormonen zoals cortisol kunnen de ontwikkeling van de foetus beïnvloeden en jouw vermogen om een emotionele band met je baby op te bouwen verminderen.

Blauwdruk voor de stressreactie van je kind

Baby’s in de baarmoeder ervaren de emoties van hun moeder door de afscheiding van hormonen. Beide lichamen voelen dus stress. Het is niet de stress zelf die schade veroorzaakt, maar de manier waarop jij als moeder die stress ervaart (Lazarus & Folkman, 1984). Als stress aanhoudt zoals hierboven beschreven, leer je je baby onbewust dat hij of zij heftig moet reageren op stressvolle situaties. Wanneer je kind later in zijn of haar leven een stressvolle situatie meemaakt, zal het eerder geneigd zijn daar heftig op te reageren, net als jij nu doet tijdens je zwangerschap. Die heftige reactie treedt mogelijk ook op wanneer de situatie helemaal niet zo heftig is en vraagt om bijvoorbeeld een kleine schrikreactie.

Extra lief zijn voor jezelf en je baby

Hoewel je lichaam veel werk voor je verricht, kan het geen kwaad om in deze periode extra liefdevol naar jezelf, je groeiende buik en je ongeboren baby te kijken. Jullie zijn verbonden en doen dit samen, letterlijk en figuurlijk. Je kunt de relatie met je baby een handje helpen door contact met je baby te maken en bewust met hem of haar bezig te zijn. Je maakt daarmee oxytocine aan, een hormoon dat zorgt voor verbondenheid.

Hier is wat je kunt doen:

  • Maak vaker tijd voor jezelf, prik een moment waarin je tijd neemt om wat van je af te schrijven over je dag, de zwangerschap en dagdromen over jullie toekomst.
  • Door tijdens de zwangerschap contact met je baby te maken, laat je hem of haar voelen dat het welkom is. Leg iedere dag je handen op je buik en praat, lees hardop of zing. Je kunt ook over je baby praten met je partner of vriendinnen.
  • Schrijf brieven aan je baby, zo denk je een langere tijd aan je baby en vergroot je jullie band. Je kunt je hoop met hem of haar delen en schrijvend of hardop dromen over jullie leven.
  • Bewegen helpt je bewust te worden van je veranderende lichaam. Verdiep je in zwangerschapsyoga, zwangerschapszwemmen of andere bewegingen die fijn voelen. Let er wel op dat je die bewegingen ook mag maken van je zorgverlener.
  • Maak een bucketlist voor jou en je baby om te gaan beleven in de toekomst.

Valt je op hoe je baby reageert wanneer je met hem of haar bezig bent? Wat gebeurt er in je buik wanneer jij de rust opzoekt, wanneer je zingt of wanneer je je handen op je buik legt? Wordt je baby dan ook rustig of beweegt hij of zij naar je toe?

Deze tips zorgen niet alleen voor betere verbondenheid met je baby, ze zorgen er ook voor dat jij even een pas op de plaats maakt. Even stilstaat bij jezelf, ademhaalt. En laat dat nu net bijdragen aan het ervaren van meer rust en minder stress tijdens een intense periode.

Start nu met aandacht voor jezelf en je baby voor een betere hechting

Voel je je gestresst en wil je daar wat mee doen zodat je je de rest van je zwangerschap rustiger voelt? Schrijf je dan in voor de gratis grip op je zwangerschap e-mail reeks. In slechts 7 dagen leer je meer over de oorzaak van de stress die je nu voelt, leer je er grip op te krijgen en ontvang je bovendien hele fijne schrijfoefeningen die de hechting met je baby centraal stellen. Je kunt ook kiezen voor een 1 op 1 een counseling- & coachingtraject waarna je rust vindt, trauma’s verwerkt, je energieker voelt en met meer zelfvertrouwen vooruit kunt.

Foto: Anders dan verwacht


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Misschien vind je dit ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid