Hoe een affirmatie stress vermindert

Laat ik eerlijk zijn, met affirmaties had ik tot voor kort helemaal niets. Ik ben denk ik toch wat te nuchter en daarbij worden ze te pas en te onpas gebruikt door influencers, guru’s en coaches. Afgelopen week struikelde ik over het zoveelste blog over affirmaties waarna ik dacht, zit er eigenlijk een kern van waarheid in? Het antwoord is ja. Ik zal mijn zoektocht met je delen en laat je zien hoe een affirmatie, of positief denken, stress vermindert.

Wat is een affirmatie

Een affirmatie is een reeks woorden die je vaak herhaalt. Hoe vaker je deze woorden tegen jezelf zegt, hoe meer je erin gaat geloven. In feite heeft iedereen wel een affirmatie die vaker terugkomt. Vaak zijn die negatief en haal je jezelf daarmee naar beneden. Denk aan zinnetjes als ‘dat kan ik toch helemaal niet’, ‘ik ben het niet waard’ of ‘dat durf ik nooit’. Dit zijn allemaal voorbeelden van negatieve affirmaties. En helaas, ook deze zinnetjes geloven we na verloop van tijd.

Even een voorbeeld van een negatieve affirmatie dat past bij de gespreksonderwerpen op Anders dan verwacht: ‘ik zal nooit zwanger worden’ of ‘het lukt mij vast (weer) niet om dit kindje te voldragen’. Voel je hoe beperkend of soms zelfs angstig dit soort terugkerende gedachten kunnen zijn?

Een positieve affirmatie haalt je niet neer maar geeft je kracht. Het bevestigt dat je iets kunt en dat je in jezelf gelooft. Wat een goede, persoonlijke en dus vooral positieve affirmatie
kan bewerkstelligen, is stressreductie en daarbij geeft het je zelfvertrouwen een boost. Het kan wel degelijk een heel klein duwtje in de goede richting zijn voor een lichaam dat gebukt gaat onder stress.

Een affirmatie is geen wondermiddel

Voor ik verder ga over hoe een affirmatie voor je kan werken, eerst nog even dit. Een affirmatie is natuurlijk geen wondermiddel. Het zorgt er niet voor dat je na jarenlang proberen ineens wel zwanger raakt. Het geeft geen garantie voor een gezonde zwangerschap en een gezonde baby in je armen. Het heelt niet alle wonden en laat alles wat nu tegen je lijkt te werken niet als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Hoe een affirmatie stress vermindert

Hoe kunnen affirmaties helpen om de effecten van stress te verlichten? Er zijn heel wat onderzoeken gedaan naar de kracht van positief denken en affirmaties. In één onderzoek (2013) bleek dat een korte affirmatie het probleemoplossend vermogen van een groep mensen met langdurige stress op hetzelfde niveau bracht als dat van mensen met weinig stress. Bovendien toonde eerder onderzoek (2005) aan dat cortisol respons op stress lager uitpakte bij deelnemers die regelmatig affirmaties opzegden. Dat is nogal wat. Nu gingen beide onderzoeken niet over vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen of zwangere vrouwen. Maar de conclusies geven wel hoop. Het zegt namelijk ook iets over jouw vermogen om bij langdurige stress steeds nieuwe informatie over je vruchtbaarheid, je zwangerschap of over je ongeboren baby te analyseren en te plaatsen (oplossend vermogen) en stressvolle gevoelens te temperen.

Er zijn drie manieren waarop een affirmatie in jouw voordeel werkt: affirmaties versterken de zelfredzaamheid (en eigenwaarde), verbreden het perspectief waarmee je informatie en gebeurtenissen in je leven bekijkt, en koppelen ‘het zelf’ (je ego, ook wel ‘diegene wie jij bent’) los van de bedreiging, waardoor de invloed van de bedreiging op je gemoedstoestand als vanzelf vermindert.

Die bedreiging waarover hierboven wordt gesproken, kan stress opwekken. Als de bedreiging afneemt en het gevoel van eigenwaarde, zelfredzaamheid of kracht etc toeneemt, kun je met een affirmatie jezelf als het ware reguleren en daarmee stressgevoelens verminderen.

Maak het persoonlijk

Er zijn ontzettend veel blogs geschreven met de meest prachtige affirmaties. Maar ik schreef hierboven al de woorden: een goede en persoonlijke affirmatie. Dat deed ik niet voor niets. Een affirmatie werkt alleen als deze past bij jouw situatie. Het heeft geen zin om iets te blijven herhalen wat je niet voelt. Een positieve gedachte als: “ik geniet met volle teugen van deze zwangerschap” terwijl je ondertussen bang bent, gestresst bij iedere controle en vanwege bijgeloof niets durft aan te schaffen voor de baby (je bent niet alleen met deze gedachten!) heeft echt geen zin. Zeg dan liever tegen jezelf: “Ik laat mijn zorgen vandaag los. Ik ben nu zwanger en nu gaat het goed. Vandaag voel ik mij rustig”.

Een affirmatie begint met een actieve verklaring

Niet alleen moet de affirmatie positief zijn en bij je passen, hij moet ook actief zijn en hij mag zelfs de positiviteit extra onderstrepen. Kom maar door dus met de overtreffende trap. Je hebt niet alleen vertrouwen, nee je hebt het volste vertrouwen, bijvoorbeeld.

Ik ben (dankbaar, sterk, waardig)
Ik laat (zorgen, angst, bezorgdheid) los
Mijn lichaam is (sterk, capabel, klaar, gezond, vruchtbaar)
Mijn geest is (kalm, positief, krachtig)
Ik hou van (mezelf, mijn partner, mijn lichaam, mijn kindje)

Misschien ten overvloede toch nog even twee realistische voorbeelden:

  • Ik heb vertrouwen in mijn medische team
  • Ik heb er het volste vertrouwen in dat mijn lichaam goed werkt (en dat ik zwanger kan worden, blijven of dat het veilig is voor mij om zwanger te zijn).

Mijn persoonlijke affirmatie

Dus ben ik om? Ja, redelijk. Ik ben er voor gaan zitten en kan na twee medische zwangerschappen, verlies en een lange periode op de NICU wel een steuntje in de rug gebruiken. Want ook al ligt die periode nu eindelijk een beetje achter ons, dat betekent niet dat ik altijd maar vol vertrouwen en intens gelukkig de toekomst inkijk. Nee. Ik weet inmiddels dat de oude angst zich nog ergens diep van binnen schuil houdt. Wie zegt mij namelijk dat alles goed blijft? Dus dit is die van mij voor de komende periode:

Ik laat angst los. Zowel ikzelf als mijn gezin is veilig, gezond en sterk. We leven, doen ons best te genieten en staan niet alleen. Er is altijd iemand die stilletjes over ons waakt.

Foto en afbeeldingen: Anders dan verwacht


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid
Ik wil met je praten
Hallo, 👋
Kan ik je helpen? Stel je vraag via WhatsApp.