Gapen tijdens meditatie, ben ik dan zo moe?

Gapen, we doen het allemaal. We doen het als we moe zijn of ons vervelen. Maar het gebeurt ook tijdens het sporten. Of wanneer je je ontspant en met aandacht stilstaat bij jezelf, bijvoorbeeld tijdens meditatie of een bodyscan. Onderzoek suggereert dat gapen tijdens meditatie of ontspanning een diepgaander doel kan hebben dan op het eerste gezicht lijkt. En dat we op die momenten dus helemaal niet moe of verveeld zijn.

Wat we weten over gapen

Gapen is een aangeboren reflex. Het wordt in verband gebracht met verschillende fysiologische en psychologische factoren, waaronder vermoeidheid, stress en verveling. Gapen verhoogt de zuurstofopname, het reguleert de temperatuur van onze hersenen en heeft een sociale functie. De exacte mechanismen en triggers van gapen zijn gek genoeg – ook na jaren van onderzoek – nog steeds onduidelijk.

Gapen tijdens mediatie

Wanneer je een bodyscan volgt, een geleide meditatie beluistert of zelf mediteert kom je als het goed is in een toestand van diepe ontspanning terecht. Even verdwijnen alle gedachten en geluiden naar de achtergrond en leef je in het moment. Je bent je bewust van je ademhaling en je lichaam. Gapen in zo’n moment kan worden gezien als een bevrijding van spanning of een gelegenheid om de meditatieve ervaring te verbeteren.

Dit is wat recent onderzoek er over zegt:

  • Regeling van de hersentemperatuur – Onderzoek toont aan dat gapen de bloedstroom in de hersenen verhoogt en koelere lucht aanzuigt. Zo kun je de temperatuur voor je hersenen dus reguleren of beter gezegd optimaliseren. Die optimale temperatuur zorgt ervoor dat je brein gefocust kan blijven – en dus beter haar werk kan doen – tijdens meditatie.
  • Loslaten van spanning en stress – Gapen – bijvoorbeeld tijdens meditatie – kan dienen als een manier om opgekropte spanning en stress los te laten.
  • Activering van neurotransmitters – Gapen wordt in verband gebracht met het vrijkomen van verschillende neurotransmitters, waaronder dopamine, serotonine en endorfine. Deze chemicaliën spelen een cruciale rol bij het reguleren van je stemming en emoties. Gapen tijdens meditatie kan het vrijkomen van deze neurotransmitters stimuleren, waardoor een gevoel van bijvoorbeeld kalmte, vreugde of wellicht verdriet loskomt.

In plaats van het meditatieve proces te belemmeren, kan gapen een teken zijn dat lichaam en geest op één lijn zitten. Dus de volgende keer dat je gaapt tijdens meditatie zou ik zeggen: glimlach, omarm het, je bent op de goede weg.

Wil je eens ervaren wat een bodyscan voor reactie bij jou teweeg brengt? Vraag er dan nu eentje aan, de audio die je via je mail krijgt toegestuurd kun je zo vaak beluisteren als je wilt.

Foto: Anders dan verwacht


Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

Misschien vind je dit ook interessant

Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

Privacy & Cookies Beleid