Freeze: ontdooien na een complex geboorteverhaal

Heb je een complex geboorteverhaal achter de rug? Ervaarde je complicaties tijdens de zwangerschap? Werd je kind te vroeg geboren? Of is je baby overleden, tijdens de zwangerschap of daarna? Dan herken je wellicht het gevoel vast te zitten in een “freeze” modus. Freeze is een natuurlijke overlevingsreactie op trauma, de andere twee die je wellicht ook kent zijn fight en flight.

In dit artikel lees je:

  • Wat een freeze modus inhoudt.
  • Hoe je de signalen van de bevries-stand herkent.
  • 7 kleine oefeningen om uit de freeze modus te komen.

Wat is de freeze modus?

Fight, Flight Freeze of in het Nederlands vechten, vluchten en bevriezen. Het zijn de drie instinctieve reacties op stress of gevaar. Wanneer je je overweldigd of bedreigd voelt, schakelt je lichaam automatisch over in een van deze drie reacties om je te beschermen.

Freeze herken je misschien als een passieve houding. Je verstart. Vechten of vluchten behoorde niet tot de mogelijkheden en dus is de enige overlevingsstrategie: niets doen zodat je niet opvalt. Deze reactie stamt nog uit de oertijd, het is wat je brein voor jou besloot toen we nog als jagers en verzamelaars in het bos rondliepen en ons schuil moesten houden voor een roofdier. Vandaag bestaat datzelfde mechanisme nog steeds. Wanneer een situatie te dreigend of overweldigend is – jouw complexe geboorteverhaal – en wanneer vechten en vluchten geen optie zijn, kom je in een freeze modus terecht. Want helaas kun je niet weglopen van een risicovolle zwangerschap of vechten tegen verlies.

Zo herken je een freeze modus

  • Je voelt je emotioneel afgesloten of verdoofd.
  • Je hebt moeite om je gevoelens te uiten.
  • Je vermijdt situaties die je ongemakkelijk of angstig maken.
  • Je hebt last van flashbacks of nachtmerries.
  • Je lichaam voelt gespannen of pijnlijk aan.
  • Je hebt moeite om te ontspannen.
  • Je kunt moeite hebben met concentreren.

Ontdooien met hele kleine oefeningen

Als je langer in freeze modus leeft, heb je geleerd ermee te leven. Het lijkt alsof je goed functioneert. Je lichaam werkt en je doet wat je omgeving van je verwacht. Je gaat naar je werk of je laat je gezicht zien op een feestje.

Maar het voelt alsof je het gaspedaal en de rem van een auto tegelijk indrukt of deze super snel afwisselt. Je lichaam komt met horten en stoten in beweging. Soms geef je gas (je werk, een feestje), dan trap je op de rem (moe van alle indrukken op de bank).

De freeze modus is zoals gezegd een overlevingsmechanisme. Dat zegt eigenlijk alles al, het is niet bedoeld om permanent te zijn. De meest zachtaardige manier om weer een beetje te ontdooien is door dagelijks hele kleine oefeningen te doen. Het lijkt een beetje op mindfulness, misschien is het dat zelfs wel, maar het idee erachter is dat je met deze oefeningen je lichaam vraagt te vertragen en stil te staan bij dat wat er gebeurt. Je moet eerst eens rustig afremmen. Er komt later wel weer een tijd om gas te geven.

7 kleine oefeningen om uit de freeze modus te komen

  • Voel wat je ondersteunt: wanneer je wakker wordt, neem je eerst de tijd om te voelen hoe het bed je lichaam draagt.
  • Eet met aandacht: gun jezelf minstens 20 minuten voor het ontbijt, de lunch of het avondeten.
  • Gasgeven en afremmen: maak een lijstje met de 3 belangrijkste taken die je die dag wilt doen. Heb je de eerste taak afgerond? Adem in, en uit. Ga 15 minuten iets doen dat ontspant. Daarna kun je door met de volgende taak.
  • Fijne dingen routine: voeg elke dag iets toe dat prettig ruikt, voelt, smaakt of er gewoonweg heel mooi uit ziet. Sta er bewust bij stil en ervaar de door jou gekozen sensatie gedurende de dag meerdere keren.
  • Bewegen: kies voor kleine bewuste bewegingen, dat kan thuis via youtube of een appje, in een yoga- of tai chi klas. Vermijd intensieve training in de sportschool.
  • Creatieve uitspatting: Schrijf iedere dag over je dag, waar je dankbaar voor bent of een element van jouw verhaal dat je vandaag bezighoudt. Het hoeft niet poëtisch of zonder spelfouten.Trek er iedere dag 5 minuten voor uit. Je kunt ook kiezen voor tekeningen of het maken van muziek.
  • Praten: praat er over, bijvoorbeeld met een counselor of (rouw)coach.

Zoals je ziet maken juist die kleine stapjes het verschil. Lukt het je om deze oefeningen een week vol te houden? Dan heb je al een grote stap gezet om te ontdooien uit de freeze modus.

Raak ik een gevoelige snaar? Ik ben counselor en (rouw)coach en ben er voor jou, vraag eens een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met mij👇

    Ik stem in dat Gaby Dam de ingevulde gegevens mag verwerken om contact met mij op te nemen.

    Foto: Anders dan verwacht


    Met Anders dan verwacht maak ik je wegwijs in de wereld van de medische zwangerschap en het leven daarna op de afdeling IC neonatologie (NICU). Met betrouwbare informatie, support en een gezonde dosis zelfontwikkeling, verbintenis en erkenning vinden we samen de rust terug in een risicovolle zwangerschap. Wil je met iemand praten? Stuur mij dan een berichtje. Je kunt bij mij je verhaal kwijt en als je daar behoefte aan hebt, kijken we samen welke vervolgstappen jou vooruit kunnen helpen. Of volg mij op Instagram. Wil je een gastblog aanleveren, je expertise delen of adverteren? Stuur dan een mailtje. Ontdek je foutje of mis je iets op deze site? Laat het mij dan weten. Ik waardeer het heel erg als je meedenkt. Samen staan we sterker, toch?

    Misschien vind je dit ook interessant

    Deze website maakt gebruik van cookies - Met deze cookies proberen wij jouw online ervaring te verbeteren.We gaan ervan uit dat je dit goed vindt, maar je bent uiteraard niets verplicht. Deze methode komt overeen met de wetgeving AVG (ingangsdatum 25 mei 2018). De cookies van Google Analytics hebben wij volledig geanonimiseerd en daarom kunnen wij die plaatsen zonder toestemming. Je zult daar dus nooit enige hinder van ondervinden. Accepteren Details tonen

    Privacy & Cookies Beleid